Waarom praten niet helpt bij ruzie

Het is een veelgemaakte fout bij ruzie of meningsverschillen; we gaan meer praten zodat de ander kan begrijpen wat we bedoelen. Dat doen we omdat we zo graag gehoord willen worden en omdat we graag een probleem dat we met de ander hebben willen oplossen. Meestal werkt dat niet. En meestal wordt ons probleem niet opgelost, maar ontstaat er meer ellende. Hoe kan dat nou?

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Als iemand boos is, of overstuur, kan hij of zij eigenlijk niet meer echt luisteren naar wat je zegt. Zijn of haar emotie zit in de weg. En als dat zo is, kun je praten als Brugman; het gaat er niet voor zorgen dat de ander je wél kan horen. Waarschijnlijk wordt de ander alleen maar meer geërgerd door wat je zegt en voor je het weet rol je vechtend over straat. In plaats van praten bij ruzie kun je beter proberen naar de ander te luisteren.

Het is opvallend wat er gebeurt als je probeert te horen wat de ander zegt. Als je bijvoorbeeld ruzie hebt met je partner kun je, in plaats van proberen de ander te overtuigen van jouw standpunt, beter iets zeggen als: “Dus je baalt als een stekker omdat je graag wil dat …(vul hier in waar het volgens jou over gaat)… Zo’n empathische reactie doet meer voor je relatie dan uren praten om je gelijk te halen.

Tijdens mijn communicatietrainingen voor stellen maak ik veel gebruik van dit soort technieken. Het is verrassend hoeveel frustratie en oud zeer je hiermee uit de lucht kunt halen.